بیماران دیالیزی معمولاً باید مصرف برخی مواد غذایی را تحت نظر متخصص تغذیه کنترل کنند. کنترل میزان مصرف مایعات برای پیشگیری از تجمع آب اضافی در بدن میان دو جلسه‌ی دیالیز اهمیت زیادی دارد. همچنین کنترل پتاسیم (موجود در موز، پرتقال، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی)، فسفر (موجود در لبنیات، آجیل و نوشابه‌های گازدار) و سدیم (نمک) برای پیشگیری از عوارض قلبی و استخوانی توصیه می‌شود. در عین حال، تأمین پروتئین کافی (از منابعی مانند گوشت، تخم‌مرغ و مرغ) برای جلوگیری از کاهش وزن و ضعف عضلانی ضروری است. از آنجا که نیاز هر بیمار با توجه به نتایج آزمایش و وضعیت بالینی متفاوت است، تنظیم برنامه‌ی غذایی دقیق باید همیشه با راهنمایی متخصص تغذیه یا پزشک معالج انجام شود و این مطلب جایگزین مشاوره‌ی تخصصی نیست.

این مطلب صرفاً جهت آگاهی‌رسانی عمومی تهیه شده و جایگزین تشخیص و توصیه‌ی پزشک یا متخصص تغذیه نیست. برای هرگونه تغییر در درمان یا رژیم غذایی، حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.