در بیماران دیالیزی که عملکرد کلیه بهشدت کاهش یافته، بدن قادر به دفع آب اضافی نیست، بنابراین مایعات اضافی در فاصلهی بین دو جلسهی دیالیز در بدن جمع میشوند. این تجمع میتواند منجر به تورم، تنگی نفس و افزایش فشار بر قلب شود. به همین دلیل پزشکان معمولاً محدودیتی برای میزان مایعات روزانه (شامل آب، چای، سوپ و سایر مایعات) برای هر بیمار تعیین میکنند که باید رعایت شود. وزنکشی منظم قبل از هر جلسهی دیالیز یکی از راههای ساده برای پایش میزان مایعات تجمعیافته است. کاهش مصرف نمک نیز با کم کردن احساس تشنگی، به کنترل بهتر مصرف مایعات کمک میکند.
این مطلب صرفاً جهت آگاهیرسانی عمومی تهیه شده و جایگزین تشخیص و توصیهی پزشک یا متخصص تغذیه نیست.
برای هرگونه تغییر در درمان یا رژیم غذایی، حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.
